» مطالب » تکنولوژی » چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟
چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟
تکنولوژی

چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟

بهمن 23, 1403 10194

چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟ احتمالاً تا حالا شنیدی که میگن “اگه یه چیزی رایگانه، یعنی خودت محصولشی!” این جمله کاملاً درسته، مخصوصاً وقتی حرف از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باشه. شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، متا (فیسبوک)، آمازون و حتی اپل از اطلاعات ما درآمدهای میلیاردی دارن. ولی چطوری؟ بیاید دقیق‌تر بررسی کنیم که این داده‌ها چطور به پول تبدیل میشن و ما چطور می‌تونیم از حریم خصوصی خودمون محافظت کنیم.

چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟
چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟

داده‌های ما چطور به پول تبدیل میشن؟

تبلیغات هدفمند
وقتی توی گوگل یه چیزی سرچ میکنی یا توی اینستاگرام یه محصول رو چک میکنی، این شرکت‌ها متوجه میشن که به چی علاقه داری. بعدش، تبلیغاتی که میبینی دقیقاً همون چیزیه که احتمال داره دنبالش باشی. این یعنی تبلیغ‌کننده‌ها حاضرن کلی پول بدن تا تبلیغشون دقیقاً به دست مخاطب درست برسه.

فروش داده‌های ناشناس
برخی از شرکت‌ها اطلاعات کاربران رو (بدون اسم و مشخصات مستقیم) به شرکت‌های دیگه میفروشن. این اطلاعات به برندها کمک می‌کنه تا بفهمن مردم بیشتر دنبال چی هستن و چطور باید محصولاتشون رو تبلیغ کنن.

قیمت‌گذاری شخصی
تا حالا شده که یه محصول رو چند بار توی اینترنت ببینی و بعد احساس کنی قیمتش تغییر کرده؟ بعضی از سایت‌های خرید آنلاین بر اساس اطلاعاتی که ازت دارن، قیمت‌ها رو تنظیم می‌کنن. مثلاً اگه ببینن همیشه چیزای گرون می‌خری، ممکنه همون محصول رو با قیمت بالاتری بهت نشون بدن!

تحلیل رفتار کاربر
سرویس‌هایی مثل یوتیوب، نتفلیکس و اسپاتیفای از اطلاعات کاربران برای بهتر کردن پیشنهادهاشون استفاده میکنن. اونا می‌دونن که چه سبک فیلم‌ها یا آهنگ‌هایی رو بیشتر می‌پسندی، پس همون‌ها رو بیشتر بهت نشون میدن تا بیشتر توی پلتفرم بمونی. هرچی بیشتر وقت بگذرونی، اونا هم بیشتر از تبلیغات یا اشتراک پول درمیارن.

چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟
چطور شرکت‌های بزرگ از داده‌های ما پول در میارن؟

چرا این اطلاعات اینقدر ارزشمندن؟

واقعیت اینه که شرکت‌های بزرگ از روی اطلاعات ما میتونن حدس بزنن که کی، چی میخوای بخری یا چه محتوایی دوست داری. این یعنی یه گنجینه طلایی برای برندها و تبلیغ‌کننده‌ها! هرچی اطلاعات دقیق‌تر باشه، تبلیغات هدفمندتر و در نتیجه پول‌سازتر میشه.

ما چقدر از این موضوع خبر داریم؟

خیلی از ما اصلاً حواسمون نیست که اطلاعاتمون چطوری استفاده میشه. تقریباً همه بدون اینکه قوانین و شرایط اپلیکیشن‌ها رو بخونن، اون‌ها رو قبول می‌کنن. نتیجه اینه که ناخواسته اجازه دسترسی به کلی از اطلاعاتمون رو می‌دیم، بدون اینکه بدونیم چطور قراره ازشون استفاده بشه.

چطور می‌تونیم از اطلاعاتمون محافظت کنیم؟

برای جلوگیری از افشای اطلاعاتمون، میتونیم با نصب نرم‌افزارهای اپن‌ سورس یا برنامه‌هایی که حریم خصوصی ما رو رعایت میکنن، خیلی راحت‌ تر جلوی این اتفاق رو بگیریم. مثلا با استفاده از مرورگر هایی مثل Brave یا Firefox، میشه تا حد زیادی از این پیشگیری کرد .

به این نوشته امتیاز بدهید!

محمدرضا شیرین آبادی

محمدرضا شیرین آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×